Vďaka nášmu gymnáziu, ktoré je zapojené do programu Erasmus+ som bola 2 týždne na pozorovacej stáži vo francúzskom meste Reims (Remeš) na gymnáziu: Lycée Jean-Baptiste de La Salle, 1 deň na základnej škole: Collège Jean d´Arc . Cestovala som tam asi 22 hodín, s nízkou uhlíkovou stopou autobusom: Trenčín-Viedeň-Reims. Cesta späť trvala 12hodín, rýchlovlakom TGV : Reims-Paríž, letecky : Paríž-Viedeň, uhlíková stopa je vyššia, potom autobusom: Viedeň-Bratislava, Bratislava-Trenčín. Bývala som v prenajatom apartmáne 32 minút od školy, do ktorej som chodila pešo, prípadne som cestovala električkou. Spoznávala som históriu mesta, prehliadla som si katedrálu Notre-Dame, palác Tau, baziliku Saint-Remi, bronzovú sochu Johanky z Arku, pamätník bojovníkom z druhej svetovej vojny, budovy významných inštitúcií ako justičný palác, radnica... Spoznávala som mentalitu ľudí, boli pozitívne naladení, nie uponáhľaní, majú na všetko čas.
Mesto má 180 tisíc obyvateľov, leží v oblasti Champagne, je výrobným centrom šampanského vína a typické sú ružové sušienky. Cez víkend som bola na výlete s kolegami z gymnázia v blízkej dedinke a viniciach (Verzenay), tiež v chránenom lese (Verzy) s unikátnymi stromami (previsnuté buky s pokrúteným kmeňom). Zúčastnila som sa večierku v školskej jedálni pre učiteľov a bývalých učiteľov, ktorý organizovali študenti, pripravili výborný kultúrny program, robili čašníkov, predávali výrobky vytvorené na hodinách aplikovaného umenia (plátenné tašky a tričká s potlačou) výťažok bol určený na dobročinné účely.
Bola som pozvaná na stretnutie a slávnostný obed s riaditeľom a kolegami. Viedli sme rozhovory na témy týkajúce sa organizácie práce v škole, rozvrhy a iné aktuálne témy. Zúčastnila som sa tiež porady učiteľov o prospechu a výchovných opatreniach v jednej triede, prítomní boli aj 2 žiaci.
Počas 2 týždňov som absolvovala som mnoho vyučovacích hodín s rôznymi učiteľmi a predmety: fyzika-chémia (1 predmet) + laboratórne cvičenia, matematika, francúzsky jazyk, anglický jazyk, nemecký jazyk, dejepis a aplikované umenie. Zúčastňovala som sa pozorovania pri práci v hostiteľskej škole a diskutovala som s kolegami a študentami. Cieľom bolo zoznámiť sa s francúzskym vzdelávacím systémom, získať nové informácie a kompetencie v oblasti vzdelávania prírodovedných predmetov, porovnávať metódy vyučovania a diskutovať o problémoch. Taktiež spoznať školu, kde bola niekoľko mesiacov na výmene žiačka našej školy, ktorú učím, komunikovala som s ňou o náročnosti štúdia, množstve domácich úloh, keď sa lúčila so spolužiakmi na hodine bolo poznať, že má veľmi dobré vzťahy v triede a učitelia s ňou boli spokojní.
Vyučovanie na gymnáziu prebiehalo od 8h do 12h, obedná prestávka, poobede 13h30 do 16h30. Hodina trvala 55minút, prestávka 5minút. Počet žiakov v triede je rôzny do 32 žiakov, podľa zamerania štúdia.
Oboznámila som sa s materiálno-technickým vybavením gymnázia a základnej školy. Prezrela som si rôzne učebne, kde prebieha vyučovanie a iné priestory ako multimediálna učebňa, knižnica, študovňa, kaplnka a modlitebňa, telocvičňa, školská jedáleň, školský areál, často som navštevovala zborovňu pre učiteľov.
Sledovala som spôsob vyučovania a skúšania. Vyučovanie prebiehalo v kľudnej atmosfére, bez ponáhľania, aj keď písali 20minút písomku. Žiaci sú veľmi úctiví k učiteľom, sú disciplinovaní s ochotou k spolupráci s učiteľom a spolužiakmi, vidieť dobrú vzájomnú komunikáciu a súdržnosť kolektívu, často sa hlásia, takmer všetci používajú na hodine počítače s elektronickým prístupom na školskú platformu Eduscol, kde majú zadania úloh na vypracovanie a výukové materiály. Učitelia sú nápomocní žiakom, ale dôsledne kontrolujú vypracovávanie úloh. Učitelia často používajú otázky aj v rámci výkladu. Častá je práca v skupinách, žiaci sa učia spolupracovať, prezentovať, spoločne vypracovávať úlohy písaním do počítača spojeného s projektorom. Žiaci sa neprezúvajú, nesedia v kmeňových triedach, cez prestávky čakajú v areáli školy a pred hodinou si ich učiteľ vyzdvihne a spoločne idú do učebne, po hodine žiaci neostávajú na chodbách, sami sa vrátia von, prípadne čakajú v študovni, kde je dozor a kamerový systém. Chodenie po schodoch do učební pred každou hodinou zvyšuje mobilitu, fyzickú kondíciu učiteľov a žiakov.
Na gymnáziu aj na základnej škole majú pracovníka, ktorý rieši dochádzku žiakov, taktiež robí pohovory so žiakmi, ak učiteľ nahlási problémové správanie. Na základnej škole bolo vidieť žiakov s oranžovým pásom na ramene, vraj ide o mediačné hliadky na tlmenie napätia ako prevencia neželaného správania.
Rozprávala som s kolegami o bežných problémoch a situáciách pri vyučovaní, o vybavení laboratória aj elektronickej platforme školy. Porovnávali sme písomné maturitné zadanie z chémie naše na 3hodiny pre slovensko-francúzsku bilingválnu sekciu a ich francúzske maturitné zadanie na 3h30 fyzika-chémia. Získala nové informácie a kompetencie v oblasti vzdelávania prírodovedných predmetov, naučila som sa nové metódy vyučovania, porovnávala som metódy vyučovania. Zlepšila som si komunikačné zručnosti diskusiami s kolegami, vymieňali sme si skúsenosti, oboznámili sme sa s metódami a formami výučby, aby sme dosiahli výchovno-vzdelávacie ciele.
Keďže vyučujem chémiu vo francúzskom jazyku na gymnáziu v slovensko-francúzskej bilingválnej sekcii je pozorovacia stáž pre mňa cenný prínos a veľká inšpirácia pokračovať a zdokonaľovať sa vo francúzskom jazyku.