Bretónsko, Saint-Pol de Leon 2015

Asi po 3 mesiacoch, čo sme sa stali študentmi bilingválu, nám ponúkli výmenný pobyt do Bretónska. Plný nadšenia a trochou obáv, ako sa dorozumieme, sme sa prihlásili. Väčšina z nás ani nevedela, kde sa to Bretónsko nachádza a dúfali sme, že do marca budeme vedieť po francúzsky 100 krát lepšie. Zdalo sa nám to ako vzdialená budúcnosť. Čas ale rýchlo ušiel a zrazu bol ten večer, keď mali naši corress prísť a mali sme sa s nimi stretnúť po prvý raz. Prvé vety boli ťažké, potom sme už ani nemohli prestať myslieť po francúzsky. Ten týždeň bol super, aj keď náročný, ale zvládli sme to a naučilo nás to nebáť sa hovoriť a hovoriť všetko možné (aj nemožné). Keď sme sa s nimi lúčili, už sme sa tešili, ako sa znova uvidíme u nich vo Francúzsku. A o mesiac sme už večer vyrážali z Trenčína smer Bretónsko!
Naša prvá zastávka bola v meste Strassbourg, ktoré nás očarilo svojimi krásnymi kanálmi a typickými domčekmi. Prešli sme staré mesto, najstaršiu časť La Petite France a potom unavený sme sa plavili vyhliadkovou loďou po Rýne. A potom nás čakala druhá noc v autobuse. Ráno sme sa ale zobudili už v Bretónsku a okolo desiatej sme prišli do mestečka Saint Pol de Leon (boli sme úplne nadšení z ich roztomilých kamenných domčekov, ktoré boli úplne všade). Privítali nás francúzskymi raňajkami – croissant, bagety, maslo (1. prekvapenie – slané maslo!), džemy,... Ukázali nám svoje krásne moderné lycée a potom sme sa na školskom dvore našli s našimi corress a šlo sa domov na obed! Poobede sa hneď šlo na pláž a to pre nás bolo! Uvedomiť si, že sme pri Atlantickom oceáne a 2000 kilometrov od domova bol super úžasný pocit! Večer sme sa zoznámili s ich rodinkami (ja som hneď prvú večeru ochutnala typické bretónske slané palacinky so syrom, slaninou a vajíčkom – Galette bretonne) a tešili sme sa, že sa poriadne vyspíme. Druhý deň sme mali prehliadku mesta, učili sme sa tancovať bretónske ľudové tance a poobede sme chytali krabov a iné morské príšerky. Tretí deň sme navštívili Údolie svätých – Carnoët a potom „najvyšší“ vrch Bretónska – ich Mont Saint Michel (380 m.n.m.) a nakoniec sme boli v Huelgoat, kde boli obrovské prírodné kamene! Celý výlet sme zakončili typicky bretónskymi palacinkami! Ďalší deň sme navštívili Oceánopolis v meste Brest – tulene, medúzy, hviezdice! Ale lezenie po pevnosti Berthaume, to bol väčší zážitok! Spúšťali sme sa medzi dvoma ostrovmi, liezli po skalách a chodili na lanách rovno nad morom! Večer sme strávili na pláži a všetci spolu si zahrali futbal. Cez víkend sme mali voľný program s našimi corress. Nás v sobotu navliekli do neoprénov a vzali na kajaky! To bol najlepší zážitok strašná zimaa ale super pocit kúpať sa v mori v apríli! V nedeľu šla väčšina do zábavného parku, niektorí si urobil výlet s rodinami. V pondelok sme šli loďou na neďaleký ostrov L’île de Batz, kde sme (viac krát) zablúdili ale za odmenu sme si potom dali najlepšie palacinky s čokoládou a banánmi! (za tento týždeň sme zjedli najviac palaciniek v našom živote, niektorí sme ich mali každý deň raňajky-obed-večera)  Poobede sme si už užívali posledné chvíle s našimi corress. Večer sme sa (aj s plačom) rozlúčili a odfotili pred našim krásnym žltými autobusom (=slnko Bretónska)! Pani profesorky nás potom museli pomaly ťahať, aby sme nasadli do autobusu, ale nakoniec sme spoločne vyštartovali smer Nancy. Tam sme navštívili najväčšie pamiatky a Múzeum Lotrinska a potom sme nakúpili francúzske potraviny (a syry a makronky) pre celú rodinu! Tak takýto super bol náš (prvý) výmenný pobyt vo Francúzsku! Naučili sme dorozumieť sa aj keď všetko nerozumiete (hlavne sa usmievať, keď nerozumiete) a spoznali sme veľa super nových ľudí a vytvorili nové priateľstvá! A čo nás neprestávalo udivovať? Že stále jedia palacinky, raňajkujú bez tanierov a ku všetkému jedia chipsy!